بازی رنگین کمان

چکیده بازی:
یک بازی خانوادگی است، با هدف تشخیص زمان و مکان هایی که به اعضای خانواده خوش می گذرد با هدف تکرار این موقعیت ها
تعریف بازی:
گروه هدف: اعضای خانواده
تعداد شرکت کنندگان:
ویژگی های ممتاز بازی:
نحوه انجام بازی:
نحوه انجام بازی شبیه به بازی اسم و فامیل بوده، منتهی با یک سؤال متفاوت، سوال اصلی این بازی اینست: چه زمان و مکان هایی به ما در خانواده خوش می گذرد، پاسخ این سؤال دو مؤلفه اصلی زمان ومکان را داراست، پاسخ ها با بازخوانی تجربه های قبلی در خاطرات پیدا می شود، شرکت کنندگان بازی بایستی به زمان هایی که به آنها خوش گذشته اشاره کنند، زمان هر چه دقیق تر باشد امتیاز بالاتری می گیرد، به مکان هایی که به اعضای خانواده خوش گذشته اشاره شود.
برای امتیاز دهی بازی می توان چند قانون گذاشت: ۱) تعداد زمان های قابل اشاره ۱۰ مورد باشد ۲) تعداد مکان ها ۱۰ مورد باشد ۳) امتیاز هر مورد صحیح ۱ باشد، اگر کسی فرضا ۵ پاسخ درست داشت ۵ نمره بگیرد.
برای دورهای دیگر بازی می توان محدودیت هایی برای مکان ها و زمان ها گذاشت، فرضا زمان های قابل اشاره مربوط به سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ باشد، مکان ها مربوط به مکان های شهری باشد.
هرکسی زودتر و زمان و مکان ها را بنویسد و در مجموع به عدد ۱۰۰ برسد او برنده است.
تحلیل فلسفی:
نکته مهم بازی در اسم آن نهفته است، کلمه رنگین کمان
این کمان رنگی همیشه و هر جایی ظاهر نمی شود، بلکه برای بروز آن بایستی بارانی ببارد و نوری ظاهر شود تا با برخورد به قطرات باران این صحنه خلق شود.
در زندگی هم زمان هایی بوده که به اعضای خانواده خوش گذشته بایستی فرمول زمانی و مکانی این خوش گذشتن ها استخراج شود.
نکته روانشناسی:
خاطره سازی و داشتن خاطره، یادآوری خاطره برای جلوگیری از فراموشی نکته مهمی است. اگر سفری می رویم حتما عکسی داشته باشیم، مهمانی، دورهمی، جشن، داشتن تصویر و یا یادبودی از این مهمانی ها سبب می شود، گنجینه ارزشمندی از خاطرات را داشته باشیم که در خلوت ها، در ناراحتی ها بتوانیم با مرور آنها حس خوب بگیریم.
نکته جامعه شناسی:
اگر جامعه ای از سطح رفاهی بالایی برخوردار باشد، توان خاطره سازی بیشتری برای اعضاء دارد.
تحلیل مددکاری: