بازی موج

چکیده بازی:
موج بازی کودکانه است با هدف بیشتر مانوس شدن کودک با مهمترین و مبهم ترین ماده هستی یعنی آب
گروه هدف: کودکان
تعداد شرکت کنندگان: بلامحدودیت
ویژگی های ممتاز بازی:
نحوه انجام بازی:
در بازی موج، هدف یادگیری کودک با سازوکار شکل گیری آب از فرود به زمین بصورت باران و برف گرفته تا خروجش بصپرت چشمه و رود و دریا و اقیانوس است. کودک اگر زیر ۳ سال است بایستی بتواند اسم های این نمونه های مختلف آب را یاد بگیرد، اگر بالای ۳ سال است بایستی یاد بگیرد این چرخه تولید آب در هستی را شرح بدهد
تحلیل فلسفی:
آب چیست؟ سوال ساده و به ظاهر بدیهی است، اما واقعیت اینست که این سوال هنوز بی پاسخ است، چگونه؟ اگر بگوئیم آب ترکیب دو مولکول هیدروژن و اکسیژن است، آنگاه باید پاسخ بدهیم، مولکول چیست؟ احتمالا بگوئیم ترکیبی از اتم ها، خوب اتم چیست؟ ساختاری از پروتون، نوترون و الکترون، خوب اینها چه هستند و پروتون و نوترون از چه تشکیل شده اند؟ احتمالا پاسخ دهید کوارک. خوب کوارک چه؟ آیا کوارک پایان ریز شدن هاست، یا ما بیشتر از این نمی دانیم؟.
آب ماده ای بی رنگ، بی بو، بدون مزه است. اما بسیار حیاتی، در عین ابهام بسیار ضروری است. کودک از ابتدای طفولیت اش با آب مانوس است تا پیری، در کودکی با زدن به آب و صدا درآوردن، با پاشیدن آب بازی می کند، بزرگ تر که می شود آب را محصور کرده و نام استخر بر آن می گذارد و تا پایان پیری در آن آب تنی می کند، در واقع آب بازی کل حیات عمر را در بر می گیرد.
بازی با هر چیزی بخشی از خصوصیات آن چیز را به ما منتقل می کند، بر همین اساس بازی با آب به انسان حس طراوت و تازگی می دهد.
نکته روانشناسی:
روان انسان در برخورد با روزمرگی های زندگی، با چالش ها، با خلق های مختلف، با تضادها و کشمکش های موجود در پیرامون اش دچار کهنگی می شود.
بازی کردن بخصوص با ماده ای مثل آب این انرژی های منفی را شستشو می دهد. آب بعلت شفافیت و پاکی درونش با هر شخصیت انسانی سازگار است، هر فردی می تواند تن خود را به آب زده و حس تازگی و طراوت را بگیرد.
نکته جامعه شناسی:
ساختن استخرهای بزرگ، پارک های آبی و استقبالی که از این مجموعه ها در سطح جامعه بعمل میاید نشان می دهد آب توانسته علاوه بر بودن به عنوان یک ماده ضروری برای بدن، ساختارهای اجتماعی برای سبک خاصی از لذت و تفریح انسانی ایجاد کند.
نکته مددکاری:
آب دارایی مهم برای نه تنها فرد، بلکه یک شهر و کشور محسوب می شود، ممکن است در این وضعیت کم آبی عده ای منتقد بازی با آب باشند، درست است گاهی در بحران های آبی باید نحوه برخورد با آب را مدیریت کرد. اما منظور از آب، آب شیرین نیست، چنان گستردگی و بخشندگی در بحث آب دارد که انسان می تواند از شکل های دیگر آب بهره و بازی اش را ببرد، اگر بارانی بارید زیرش قدم بزند، اگر برفی آمد با آن بازی کند، به کنار دریا برود و آب تنی کند.